آیا خمیر دندان زیاد می تواند برای دندان ها بد باشد؟

 

مسواک زدن یک بخش ضروری از هر روتین بهداشتی دهان و دندان است. اما آیا استفاده بیش از حد از خمیر دندان می تواند به دندان های شما آسیب وارد کند؟ بیایید نگاهی به شواهد بیندازیم.

مواد تشکیل دهنده خمیر دندان و هدف هر یک از آنها

مواد فعال

خمیر دندان حاوی چندین ماده فعال است که به تمیز کردن و محافظت از دندان ها کمک می کنند:

·فلوراید – این ماده معدنی با تقویت مینای دندان از ایجاد حفره جلوگیری می کند. اکثر خمیر دندان ها حاوی فلوراید هستند.

·ساینده ها – این مواد پاک کننده مانند سیلیس یا کربنات کلسیم به پاک کردن پلاک و لکه های سطحی از روی دندان ها کمک می کنند.

·مواد شوینده – شوینده هایی مانند سدیم لوریل سولفات (SLS) باعث کف کردن خمیر دندان می شوند. آنها به بیرون راندن بقایای مواد غذایی و پلاک کمک می کنند.

·مواد ضد میکروب – موادی مانند تریکلوزان، ستیل پیریدینیم کلرید (CPC) یا فلوراید قلع دارای اثرات ضد باکتریایی برای کاهش پلاک و التهاب لثه هستند.

طعم دهنده و شیرین کننده

خمیر دندان همچنین حاوی مواد طعم دهنده و شیرین کننده است تا مسواک زدن را دلپذیرتر کند. ترکیبات متداول عبارتند از:

·ساخارین – یک شیرین کننده مصنوعی که طعم را افزایش می دهد

·سیکلامات سدیم – یکی دیگر از شیرین کننده های غیر مغذی

·ساخارین سدیم – اغلب ترکیب با سیکلامات سدیم در مخلوط های شیرین کننده

·سوربیتول – الکل قندی که خمیر دندان را شیرین می کند

·روغن های نعناع فلفلی – برای طراوت طعم و بوی اضافه می شود

·سدیم لوریل سولفات – یک اثر کف کنندگی و همچنین طعم کمی صابونی ایجاد می کند.

مواد تشکیل دهنده خمیر دندان و هدف هر یک از آنها

مواد تشکیل دهنده خمیر دندان و هدف هر یک از آنها

آیا چیزی به نام خمیر دندان زیاد وجود دارد؟

دندانپزشکان به طور کلی توصیه می کنند از مقداری خمیر دندان به اندازه نخود روی مسواک خود برای تمیز کردن کافی استفاده کنید. بعید است که استفاده بیشتر از این مقدار، فواید اضافی داشته باشد.

ADA به والدین پیشنهاد می کند که بر کودکان زیر 3 سال نظارت داشته باشید و فقط یک لایه نازک از خمیر دندان استفاده کنید. برای بچه های 3 تا 6 ساله، مقداری به اندازه نخود توصیه می شود.

بنابراین استفاده بیش از حد از خمیر دندان امکان پذیر است، بخصوص اگر از خمیر دندان به اندازه نخود استفاده کنید. اما در صورت استفاده بیش از حد، چه خطرات احتمالی وجود دارد؟

مشکلات احتمالی در استفاده بیش از حد از خمیر دندان

فلوئوروزیس

فلوراید یک عنصر کلیدی در خمیر دندان است، اما مصرف بیش از حد آن می تواند خطر فلوئوروزیس دندانی را افزایش دهد. این وضعیت باعث ایجاد لکه ها یا رگه هایی سفید روی دندان ها می شود.

فلوئوروزیس عموماً فقط در کودکان زیر 8 سال رخ می دهد، در حالی که دندان ها هنوز در زیر لثه ها در حال رشد هستند. در اشکال خفیف، علائم به سختی قابل توجه هستند. فلوئوروزیس شدیدتر می تواند منجر به ایجاد لکه های قهوه ای و حفره شود.

در حالی که فلوئوروزیس در درجه اول با دریافت بیش از حد فلوراید از آب مرتبط است، مصرف خمیر دندان ممکن است نقش داشته باشد. کودکان خردسالی که بیش از حد از خمیر دندان استفاده می کنند و مقداری از آن را می بلعند، فلوراید اضافی دریافت می کنند.

برای جلوگیری از فلوئوروزیس، دستورالعمل های دوز را دنبال کنید و بر مسواک زدن نظارت کنید. همچنین تا 3 سالگی از یک لایه نازک خمیر دندان استفاده کنید.

مشکلات گوارشی

قورت دادن مقدار زیادی خمیر دندان، بویژه توسط کودکان کوچک، ممکن است باعث ایجاد ناراحتی دستگاه گوارش شود. ترکیبات خمیر دندان مانند مواد شوینده و طعم دهنده ها می توانند دستگاه گوارش را تحریک کنند.

فلوراید اضافی همچنین می تواند باعث تهوع و استفراغ در هنگام مصرف شود. اثرات دستگاه گوارش معمولاً موقتی هستند، اما در صورت بروز استفراغ یا اسهال قابل توجه، نیاز به نظارت بر کودک و تماس با مرکز کنترل مسمومیت دارد.

مشکلات احتمالی در استفاده بیش از حد از خمیر دندان

مشکلات احتمالی در استفاده بیش از حد از خمیر دندان

آسیب به مینای دندان

آیا خمیر دندان زیاد ممکن است مینای دندان را فرسوده کند یا خراش دهد؟ در تئوری، عوامل ساینده اضافی مانند سیلیس می توانند باعث از بین رفتن سطح مینا شوند.

با این حال، تحقیقات نشان می دهند که در هنگام سایش مینا، نیروی مسواک زدن نقش مهم تری نسبت به مقدار خمیر ایفا می کند. مسواک زدن بیش از حد محکم، به احتمال زیاد به مینای دندان آسیب می رساند تا دوز دوز خمیر دندان به تنهایی.

با این وجود، استفاده از مقدار بیش از حد خمیر دندان سفید کننده ساینده ممکن است خطر سایش را افزایش دهد. اعتدال نقش کلیدی دارد.

نکاتی برای استفاده صحیح از خمیر دندان

در اینجا چند نکته برای استفاده حداکثری از خمیر دندان بدون زیاده روی آورده شده اند:

  • از مقداری به اندازه نخود استفاده کنید – این برای کودکان و بزرگسالان صدق می کند. این مقدار برای تمیز کردن کافی کفایت می کند.
  • قورت ندهید – به جای خوردن رب اضافی را تف کنید. این هر گونه خطر ناشی از مواد تشکیل دهنده را کاهش می دهد.
  • بر مسواک زدن نظارت کنید – نظارت بر مسواک زدن بچه ها، از استفاده بیش از حد خمیر دندان یا قورت دادن آن جلوگیری می کند.
  • مسواک را تمیز کنید – مسواک ها را مرتباً عوض کنید و پس از استفاده کاملاً بشویید. این از تجمع طولانی مدت خمیر دندان یا باکتری ها جلوگیری می کند.
  • دستورالعمل های برچسب را دنبال کنید – برای اطمینان از استفاده صحیح دستورالعمل ها را بررسی کنید. برخی از خمیر دندان های سفید کننده ممکن است دستورالعمل های خاصی داشته باشند.
  • از فشار زیاد استفاده نکنید – یک حرکت نرم مسواک زدن برای از بین بردن پلاک بدون آسیب رساندن به مینای دندان بهترین است.
نکاتی برای استفاده صحیح از خمیر دندان

نکاتی برای استفاده صحیح از خمیر دندان

سخن پایانی

به طور کلی، استفاده متوسط ​​از خمیر دندان هم برای ایمنی و هم از نظر کارایی ایده آل است. در حالی که بلعیدن مقداری خمیر دندان اضافی به بیشتر بزرگسالان سالم آسیب نمی رساند، کودکان بیشتر مستعد عوارض جانبی هستند.

استفاده از خمیر دندان به اندازه یک نخود، یک قانون خوب برای همه است. بر کودکان خردسال نظارت داشته باشید، روش صحیح مسواک زدن را آموزش دهید و روتین بهداشتی دهان و دندان شما ایمن و مؤثر خواهد بود.

پرسش های پر تکرار

آیا می توان به جای خمیر دندان فقط با آب مسواک زد؟

مسواک زدن بدون خمیر دندان در از بین بردن پلاک و پیشگیری از ایجاد حفره، کمتر از استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید مؤثر است. ساینده ها و مواد درمانی موجود در خمیر دندان باعث تمیزی بیشتر می شوند. آب به تنهایی نمی تواند جایگزین خمیر دندان شود.

اگر کودک بیش از حد خمیر دندان ببلعد چه اتفاقی می افتد؟

اگر یک کودک کوچک بیشتر از یک مقدار به اندازه یک نخود خمیر دندان مصرف کند، احتمالاً باعث ایجاد مشکلات اساسی نمی شود. اما قورت دادن چند قطره ممکن است دستگاه گوارش را تحریک کند یا به طور موقت باعث تهوع یا اسهال شود. اگر استفراغ شدید است با پزشک یا مرکز کنترل مسمومیت تماس بگیرید.

آیا خمیر دندان سفید کننده به مینای دندان آسیب می رساند؟

خمیر دندان های سفید کننده از مواد پولیش اضافی برای از بین بردن لکه استفاده می کنند. استفاده بیش از حد در طول زمان می تواند به طور بالقوه مینای دندان را ضعیف کند. اما هنگامی که طبق دستورالعمل استفاده می شود، اکثر آنها آسیب قابل توجهی به مینای دندان وارد نمی کنند. استفاده متوسط ​​برای بیشتر دندان های سالم خوب است. افرادی که قبلاً نقص مینای دندان داشته اند باید ابتدا با دندانپزشک مشورت کنند.

هر چند وقت یکبار باید خمیر دندان را تعویض کرد؟

خمیر دندان پس از 12 تا 18 ماه باز شدن منقضی می شود. خمیر دندان قدیمی با کاهش فلوراید در طول زمان قدرت خود را از دست می دهد. برای بهترین نتیجه، لوله های کوچکتر را خریداری کرده و حداقل سالی یک مرتبه آن را تعویض کنید. همچنین خمیر دندانی که بو می دهد یا تغییر رنگ داده است را بلافاصله دور بریزید.

مقدار ایده آل خمیر دندان برای یک فرد بزرگسال چقدر است؟

دندانپزشکان توصیه می کنند از خمیر دندان به اندازه یک نخود – حدود نیم اینچ – برای افراد بزرگسال استفاده کنید. استفاده از مقدار بسیار زیاد خمیر دندان، تمیز کردن را بهبود نمی بخشد. یک مقدار به اندازه نخود دارای غلظت ایده آل فلوراید و مواد ساینده برای حذف پلاک و جلوگیری از ایجاد حفره است. به سادگی بر اساس اندازه مسواک یا دندان های خود مقدار خمیر دندان را تنظیم کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *