اهمیت تمیز کردن زبان

تمیز کردن زبان با خراشیدن روی آن (اسکرپینگ scraping) یکی از روش های تمیز کردن زبان با یک ابزار مخصوص یا با یک مسواک است. برخی افراد فکر می کنند که استفاده از ابزار مخصوص تمیز کننده زبان می تواند بهداشت دهان آنها را بهبود دهد و خطر بروز بوی بد دهان، یا هالیتوزیس، را کاهش دهد.

در این مقاله ما مروری خواهیم داشت بر اهمیت تمیز کردن زبان و از مزایای انجام این کار برای شما خواهیم گفت، اینکه چطور باید آن را انجام دهید، یا نکات دیگر برای داشتن دهانی سالم.

آیا تمیز کردن زبان هیچ فایده ای دارد؟

مهم ترین دلیل که اکثر افراد از ابزار تمیز کننده زبان استفاده می کنند پیشگیری از بروز بوی دهان است. هدف خراشیدن روی سطح زبان برداشتن و زدودن موادی است که بوی بد تولید می کنند و ترکیبات فرار گوگرد (VSCs) نامیده می شوند.

شواهدی وجود دارند مبنی بر اینکه تمیز کردن زبان با استفاده از ابزار مخصوص می تواند به بهبود بهداشت دهان کمک کند، اما همه تحقیقات با این ادعا موافق نیستند:

مجموعه تحقیقات در مورد تمیز کردن زبان و بوی بد دهان شامل مطالعات زیر هستند:

  • در تجزیه و تحلیلی که در سال 2018 انجام شد مشخص شد که این کار موجب بهبود عدد شاخص پوشش زبان می شود اما تأثیر قابل توجهی روی VSC ندارد.
  • در مطالعه ای که در سال 2019 به بررسی اقداماتی پرداخته بود که برای کاهش بوی بد دهان انجام شده بودند، که شامل دو مطالعه می شد که به بررسی تأثیر خراشیدن روی زبان بر بوی بد دهان پرداخته بودند. این مطالعات طی چند هفته بهبود اندکی در عدد پوشش روی زبان و VSCs نشان داده بودند. با این حال، مؤلف اینطور نتیجه گیری کرده بود که به دلیل اندک بودن تعداد شرکت کنندگان شواهد بسیار “نامطمئن” بودند.
  • مطالعه ای که پیش از آن انجام شده بود دریافت “شواهد ضعیف و غیر قابل اطمینانی” وجود دارند که نشان می دهند ابزارهای مخصوص تمیز کردن زبان در کاهش VSCs و بهبود بوی بد دهان از مسواک مؤثرتر هستند.
تمیز کردن زبان

تمیز کردن زبان

ابزار مخصوص تمیز کننده زبان، علاوه بر توانایی احتمالی آنها مبنی بر کاهش بوی بد دهان، برخی افراد ممکن است از آنها برای کاهش باکتری های مضر دهان استفاده کنند که می توانند موجب ایجاد پوسیدگی و حفره های دندانی، التهاب لثه ها، یا زخم دهان شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
آیا با از دست رفتن 4 دندان باز هم می توان بریس استفاده کرد؟

برخی از مطالعات تحقیقاتی که به دنبال این مزیت احتمالی هستند، شامل موارد زیر هستند:

  • یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که در افراد مبتلا به پریودنتیت، تمیز کردن زبان با ابزار مخصوص یا مسواک به مدت دو هفته، نه باعث کاهش تعداد باکتری های بزاق دهان و پوشش زبان می شود، و نه بر حس چشایی یا بوی دهان تأثیر می گذارد. با این حال، افراد شرکت کننده در تحقیق گزارش داده بودند که در انتهای مطالعه، زبان آنها احساس تمیز تری داشته است.
  • یک مطالعه با مقیاس کوچک که در سال 2007 انجام شده بود نشان داد که استفاده از مسواک با فرچه های پلاستیکی برای تمیز کردن زبان باعث کاهش میزان مخمر کاندیدیاز در دهان می شود، اما استفاده از ابزار پلاستیکی یا فلزی مخصوص تمیز کردن زبان بی تأثیر بود.
  • یافته های یک تحقیق بالینی که نمونه های آن به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، نشان داد که تمیز کردن زبان با استفاده از ابزار مخصوص، مسواک، و دهانشویه نمکی در کودکان، بیشتر از مسواک زدن به تنهایی، اثر قابل توجهی روی باکتری هایی دارد که موجب بروز حفره های دندانی می شوند.

اکثر تحقیقات و بررسی هایی که روی این زمینه صورت گرفته اند در ابعاد کوچک بوده اند، که باعث می شود دانشمندان نتوانند در مورد شستشوی زبان و مزایای آن نتیجه گیری قطعی انجام دهند. افراد باید دقت داشته باشند که تمیز کردن زبان با خراشیدن، موجب بهبود بیماری هایی مانند برفک دهان نمی شود.

تمیز کردن زبان

تمیز کردن زبان

راهنمای گام به گام تمیز کردن زبان

تمیز کردن زبان کار نسبتاً ساده ای است و به تجهیزات اندکی نیاز دارد. فرد می تواند از ابزار مخصوص تمیز کردن زبان یا مسواک استفاده کند. این ابزارها به شکل های فلزی یا پلاستیکی در دسترس هستند. آنها یا شکلی مانند قاشق دارند، یا یک ابزار فلزی U شکل یا دو دسته هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
اپن بایت

افراد می توانند برای تمیز کردن زبان خود این گام ها را بردارند:

  • پس از نخ دندان کشیدن و مسواک زدن، دهان خود را کاملاً باز کنید و ابزار زبان شوی را روی عقب ترین بخش زبان قرار دهید.
  • فشار آرامی اعمال کنید و آن را رو به جلو و نوک زبان بکشید. عمل کشیدن نباید درد ایجاد کند.
  • پس از کشیدن برای نخستین بار، ابزار را با آب گرم شستشو دهید.
  • در صورت نیاز این کار را تکرار کنید.
  • دهان خود را با آب بشویید و تف کنید.
  • زبان شوی خود را با آب گرم و صابون کاملاً تمیز بشویید. زبان شوی خود را بین دفعات استفاده، در جای تمیز و خشکی نگهداری کنید.

فرد ممکن است بخواهد این کار را چند مرتبه در طول روز تکرار کند، زیرا باکتری ها و ترکیبات گوگرد پیوسته در حال تشکیل شدن هستند.

خطرات احتمالی و عوارض جانبی

تمیز کردن زبان فرایندی بدون درد و با خطرات اندک است. اگر کشیدن زبان شوی روی زبان موجب بروز درد یا خونریزی شود، فرد باید استفاده از آن را متوقف کند. احتمالاً آن را با فشار زیاد استفاده کرده است، یا ممکن است لبه های نا همسطحی روی زبان شوی وجود داشته باشد که موجب خراش روی زبان شده است.

مهم است از قرار دادن زبان شوی خیلی دور روی زبان خودداری کنید زیرا این کار می تواند رفلاکس گگ (ایجاد حالت تهوع) شما را فعال کند. اگر فرد از زبان شوی استفاده کند و متوجه شود که علائم او وخیم تر شده اند، یا زبان او احساس درد یا سوزش داشته باشد، می تواند با دندانپزشک مشورت کند. دندانپزشک می تواند کمک کند مشخص نمایید آیا مشکل زمینه ای دارید که باعث بروز بوی بد دهان شده است یا به آن ظاهر بدی داده است.

تمیز کردن زبان

تمیز کردن زبان

خلاصه

شستشوی زبان با ابزار مخصوص زبان شوی روشی است که بسیاری افراد برای کاهش بوی بد دهان و بهبود بهداشت دهان خود به کار می بندند. مطالعات کوچک نتایج متفاوتی داشته اند در مورد اینکه آیا تمیز کردن زبان با ابزار مخصوص می تواند به ارائه این مزایا کمک کند یا خیر. با یان حال، از انجا که تمیز کردن زبان با این روش عوارض جانبی بسیار اندکی دارد، فرد می تواند آن را امتحان کنهد تا ببیند آیا این روش برای او عملی است یا خیر.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
علل و درمان های دندان درد هنگام بستن دهان یا لمس آن
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *