چه مدت بعد از کشیدن دندان می توان غذای جامد خورد؟

بسیاری از افرادی که تحت فرایند کشیدن دندان قرار می گیرند، به این فکر می کنند که چقدر باید منتظر بمانند تا خوردن غذاهای معمولی، مخصوصاً غذاهای جامدی مانند گوشت، غلات و حبوبات را شروع کنند. بسیاری از دندانپزشکان توصیه می کنند که بیمار بعد از کشیدن دندان مدت زیادی صبر کند تا خوردن غذاهای جامد را شروع کند. دنبال کردن دستورالعمل های دندانپزشک ضروری است زیرا بعد از کشیدن دندان به زخم زمان کافی برای بهبود می دهد و همچنین باعث کاهش بروز عفونت در ناحیه زخم و اطراف آن می شود. علاوه بر این، غذاهای جامد سفت یا تیز می توانند به محل بهبود آسیب وارد کنند یا به طور بالقوه باعث سست شدن لخته خون شوند و منجر به خشکی حفره دندان شوند.

ما در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که قبل از خوردن غذاهای جامد چه مدت باید صبر کنید و بعد از کشیدن دندان چه غذاهایی را مصرف کنید.

رژیم غذایی بعد از کشیدن دندان

رژیم غذایی بعد از کشیدن دندان

چرا ممکن است به کشیدن دندان نیاز داشته باشید؟

دندانپزشک به دلایل مختلفی از جمله نهفتگی، پوسیدگی دندان، بیماری پریودنتال و لثه، نهفتگی، یا فشردگی دندان ها، ممکن است کشیدن دندان را تجویز کند.

نهفتگی زمانی رخ می دهد که یک دندان رشد می کند و مستقیماً به دندان دیگر فشار وارد می کند. این می تواند باعث بروز عفونت و تورم لثه ها شود، که می تواند خونریزی نیز داشته باشد. هنگامی که متوجه این علائم شدید، توصیه می شود به دنبال کشیدن دندان نزد یک دندانپزشک باشید، البته دندانپزشک شما می تواند کشیدن دندان یا گزینه دیگری را توصیه کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
روش هایی برای داشتن دندان هایی سالم

پوسیدگی دندان می تواند به دندان های شما گسترش یابد و باعث بروز درد شدید، قرمزی و تورم شود. زمانی که دندان به این مرحله می رسد، ممکن است لازم باشد که به صورت یکجا کشیده شود. علاوه بر این، کشیدن دندان به جلوگیری از عفونت دندان های دیگر کمک خواهد کرد.

دندان ها اغلب جزء اولین اعضاء بدن هستند که حین تصادف آسیب می بینند. گاهی اوقات یک تصادف ممکن است منجر به آسیب بیش از حد دندان شود، تا جایی که امکان نجات آن وجود ندارد. در این صورت، کشیدن دندان به عنوان بخشی از بازیابی سلامت نیاز خواهد بود. در غیر این صورت، یک دندان شکسته ممکن است به طور جدی عفونی شود، و به جراحی مانند درمان ریشه نیاز داشته باشد، که می تواند بسیار دردناک باشد.

نهفتگی دندان، علاوه بر ایجاد ناراحتی، می تواند منجر به فشردگی بیش از حد دندان ها نیز شود، و باعث کج شدن لبخندی شود که قبلاً صاف و مرتب شده است. کشیدن دندان های دردسر ساز در قسمت های عقب دهان ممکن است امکان رشد درست را برتی دندان های دیگر فراهم کند.

چه مدت بعد از کشیدن دندان می توان غذای جامد خورد؟

گرچه کشیدن دندان یک درمان نسبتاً ایمن است، اما مراقبت های درست پس از آن،س برای بهبودی سریع ضروری هستند. علاوه بر این، غذا نقش مهمی در مراقبت های بعد از جراحی دارد. بنابراین، شما باید بدانید که بعد از کشیدن دندان چه زمانی، چگونه و چه غذایی بخورید تا مطمئن شوید که کاری انجام نمی دهید که سرعت روند بهبودی را کاهش دهد یا آن را به تعویق بیاندازد، یا بدتر از آن، باعث ایجاد مشکل شود.

به طور معمول بعد از کشیدن دندان باید فقط 24 ساعت غذای جامد را کنار بگذارید، بعد از آن ممکن است بتوانید دوباره غذا خوردن را به صورت عادی از سر بگیرید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
بهترين متخصص ارتودنسي كرج و فرديس

توصیه می شود به دنبال دندانپزشکی باشید که دستورالعمل های تغذیه خاصی را ارائه دهد، زیرا تغذیه شما بسته به نوع درمانی که انجام داده اید و زمان بهبودی شما متفاوت خواهد بود. اما به خاطر داشته باشید که همیشه بهتر است جانب احتیاط را نگهدارید تا اینکه خطر آسیب دیدن را به جان بخرید!

مدت زمانی که قبل از خوردن غذاهای جامد صرف می شود، همچنین می تواند به تعداد دندان هایی بستگی داشته باشد که در طول یک فرایند کشیده می شوند. به عنوان مثال، برای بیماری که پوسیدگی شدید دندان دارد ممکن است چندین دندان کشیده شود، بنابراین قبل از شروع خوردن غذاهای جامد باید بیشتر منتظر بمانند.

رژیم غذایی بعد از کشیدن دندان

رژیم غذایی بعد از کشیدن دندان

بعد از کشیدن دندان چه بخوریم؟

در 24 ساعت نخست بعد از جراحی کشیدن دندان، باید از مصرف هر چیزی که شامل جویدن است خودداری کنید. سعی کنید صرفاً خود را به مایعات محدود کنید. اگر آنها شما را سیر نمی کنند و می خواهید غذای جامد مصرف کنید، به سراغ وعده های غذایی نرمی بروید که نیاز زیادی به جویدن ندارند. در ابتدا خوراکی های خنک مانند ماست، پودینگ، ژله و بستنی را انتخاب کنید. اگر بستنی را انتخاب می کنید، گونه ای را انتخاب کنید که حاوی تکه های آبنبات ترد یا جویدنی نباشد و از بستنی های یخی اجتناب کنید. سس سیب بعد از کشیدن دندان انتخاب خوبی است زیرا مقداری فیبر به رژیم غذایی شما اضافه می کند. بعد از روز اول، می توانید پوره سیب زمینی، پوره سیب زمینی شیرین، تخم مرغ همزده، بلغور جو دوسر، پودینگ، پنکیک و سوپ های بر پایه آبگوشت را بدون تکه های بزرگ گوشت امتحان کنید. این غذاها را ولرم بخورید نه داغ.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
مراحل ارتودنسي

آنچه که نباید خورد

به طور کلی به بیمارانی که دندان کشیده اند توصیه می شود حداقل تا 24 ساعت پس از جراحی از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری کنند. اگر داروهای ضد درد قوی مصرف می کنید، تا زمانی که از این داروها مصرف می کنید، از مصرف الکل خودداری کنید. برای حدود یک هفته، بهتر است از خوردن غذاهای سفت، ترد، جویدنی یا ترد مانند چیپس، آجیل و ذرت بو داده خودداری کنید. همچنین ممکن است جویدن قطعات سفت گوشت برای شما دشوار باشد. در عوض، سعی کنید پروتئین خود را از محصولات لبنی دریافت کنید.

چگونه خوردن نیز اهمیت دارد.

رویکرد شما برای غذا خوردن به اندازه انواع غذاهایی که می خورید مهم است. توصیه می شود فقط در طرف مقابل دهان خود و دور از ناحیه تحت درمان غذا بجوید. از آنجا که احتمالاً در ابتدا نسبت به جامدات مایعات بیشتری مصرف خواهید کرد، ممکن است استفاده از نی نوشیدنی وسوسه انگیز باشد. در واقع، باید به این نکته توجه کنید که بعد از کشیدن دندان، نباید از نی استفاده کنید. گرچه نوشیدن مایعات با نی ممکن است روش راحت تری برای خوردن غذاهای آبکی به نظر برسد، اما حالت مکش ایجاد شده توسط نی ممکن است باعث جدا شدن لخته خون داخل زخم شما شود که علاوه بر اینکه منجر به خونریزی، ناراحتی و تأخیر در بهبودی می شود، بعلاوه می تواند باعث بروز مشکلی تحت عنوان خشکی حفره دندان شود که بسیار دردناک است.

شما می توانید 24 ساعت بعد از کشیدن دندان خوردن غذاهای نرمی را شروع به کنید که به جویدن کمی نیاز دارند. با این حال، باید مراقب باشید که در ناحیه ای که از آنجا دندان کشیده شده است غذا نخورید زیرا ممکن است باعث ایجاد درد شود.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *