سفت و تنظیم کردن بریس ها: تعداد دفعات و اهمیت آن

یک لبخند یکدست و خیره کننده- آیا داشتن آن رویا است، اینطور نیست؟ و با استفاده از بریس هایی که توسط ارتودنتیست متخصص روی دندان های شما تعبیه شده اند، این رویایی کاملاً دست یافتنی است.

اما بریس ها درمانی نیستند که بتوانید آنها را روی دندان های خود قرار دهید و آنها را فراموش کنید؛ آنها به تنظیمات و بازبینی منظم نیاز دارند تا بتوانند به طور ایمن و مؤثر دندان های شما را همراستا کنند. بنابراین، هر چند وقت یک مرتبه براکت ها به سفت شدن نیاز دارند، و در طول و بعد از قرار ملاقات های تنظیم و نگهداری چه انتظاری می توانید داشته باشید؟

ما در این مقاله به بررسی مزایا و مشکلات سفت کردن بریس ها می پردازیم.

براکت ها هر چند وقت یک بار باید سفت شوند؟

در حالی که هر بیمار متفاوت است، به طور کلی باید بریس های خود را هر 4 تا 10 هفته یکبار تنظیم یا سفت کنید.

با این حال، به خاطر داشته باشید- ارتودنتیست شما درمان شما با بریس ها را بر اساس نیازهای فردی شما شخصی سازی می کند، بنابراین زمان دقیقی برای فواصل نیاز به تنظیم وجود ندارد که برای همه مناسب باشد.

در جلسه اولیه، ارتودنتیست شدت مال اکلوژن شما را ارزیابی می کند و یک برنامه برای سفت کردن براکت ها ویژه شما ایجاد می کند. جدول زمانی تنظیم ویژه شما به سن و سلامت دهان و دندان های شما و همچنین همراستایی دندان ها و فک شما بستگی دارد. بیمارانی که دندان های آنها به شدت کج است ممکن است به دفعات بیشتری سفت کردن بریس های خود نیاز داشته باشند- گرچه حتی در موارد شدید بعید است که در کل دوره درمان به هر ۲ هفته یک بار سفت کردن بریس ها نیاز داشته باشید.

سفت و تنظیم کردن بریس

سفت و تنظیم کردن بریس

اگر براکت های خود را سفت نکنید چه اتفاقی می افتد؟

اگر به طور منظم بریس های شما توسط ارتودنتیست متخصص سفت یا تنظیم نشوند، ممکن است باعث بروز آسیب شوند. چرا؟ زیرا با حرکت و همراستا شدن آهسته دندان های شما، کشش تولید شده توسط سیم ها و کش های بریس های شما تغییر خواهد کرد. به این معنی است که فشار می تواند کاهش یابد (و روی هم رفته حرکت را متوقف کند) یا ممکن است اعمال فشاری را شروع کند که شما نمی خواهید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
متخصص ارتودنسي خوب در کرج

ارتودنتیست شما باید به طور منظم بریس های شما را تنظیم کند تا بتواند فشار صحیح را به دندان های شما اعمال کند. الاستیک های شما در هر قرار ملاقات نیاز به تغییر دارند و سیم های شما ممکن است به تعویض، تنظیم یا سفت شدن نیاز داشته باشند.

چرا باید بریس ها را تنظیم کرد؟

در حالی که متخصص ارتودنسی شما با سه سال آموزش تخصصی اضافی به دانش تخصصی در زمینه صاف و همراستا کردن دندان ها دست یافته است، اما هر فرد متفاوت است و دندان ها و لثه های شما ممکن است همیشه آنطور که انتظار می رود حرکت نکنند.

در نقاط خاصی ممکن است دندان های شما به فشار بیشتر- یا فشار در جهتی متفاوت- برای دستیابی به نتایج دلخواه نیاز داشته باشند. به همین دلیل است که نظارت و تنظیم منظم توسط متخصص ارتودنسی شما کاملاً ضروری است.

لطفاً هر کاری که انجام می دهید- سعی نکنید بریس های خود را در خانه سفت یا تنظیم کنید! ممکن است به دندان ها و لثه های خود آسیب دائمی وارد کنید.

عوارض جانبی سفت کردن بریس ها

پس از سفت کردن بریس ها، می توانید انتظار داشته باشید که مقداری فشار و حساسیت در دندان ها، لثه ها و فک خود احساس کنید. این ناراحتی معمولاً خفیف است و بیشتر احساسی شبیه کبود شدگی دندان های شما دارد تا درد ضربان دار دندان. این عوارض جانبی باید فقط برای یک یا دو روز ادامه داشته باشند و برخی افراد متوجه می شوند که درد سفت کردن بریس ها با پیشرفت درمان کاهش می یابد.

سفت و تنظیم کردن بریس

سفت و تنظیم کردن بریس

بریس ها چگونه سفت می شوند؟

آیا می خواهید بدانید که سفت کردن بریس های شما توسط متخصص ارتودنسی دقیقاً شامل چه مواردی می شود؟ ما روند انجام آن را مرحله به مرحله توضیح می دهیم:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
آناتومی یک لبخند ایده آل

ارتودنتیست شما ممکن است:

  • رابر بندهایی که سیم کمانی را روی براکت های روی دندان های شما می چسبانند را برمی دارد.
  • خود سیم کمانی را برمی دارد.
  • به شما این فرصت را می دهد که دندان های خود را به طور کامل مسواک بزنید و نخ دندان بکشید بدون اینکه مانعی از لیگاچورهای الاستیک و سیم ها وجود داشته باشد.
  • سلامت و موقعیت دندان های شما را به دقت بررسی می کند تا تعیین کند که چه تنظیم یا سفت کردنی نیاز است.
  • سیم کمانی (چه سیم قدیمی یا یک سیم جدید) را دوباره روی براکت های فلزی قرار می دهد.
  • بندهای الاستیکی جدید را برای اتصال سیم کمانی به هر براکت متصل می کند.

چگونه درد سفت کردن بریس ها را تسکین دهیم؟

راه های زیادی برای تسکین ناراحتی موقت ناشی از سفت کردن بریس ها وجود دارد. ایده های مؤثر برای تسکین درد عبارتند از:

  • داروهای مسکن بدون نسخه مانند پاراستامول یا ایبوپروفن.
  • کرم ها و ژل های بی حس کننده موضعی.
  • موم ارتودنسی غیر سمی.
  • کیسه یخ، آب یخ یا غذاهای سرد.
  • غرغره کردن با آب نمک گرم.
  • ماساژ لثه.

چیزهایی که باید بعد از سفت کردن براکت ها بخورید

پس از مراجعه به متخصص ارتودنسی، بهتر است یک یا دو روز اول پس از سفت کردن بریس ها، از رژیم غذایی نرم پیروی کنید (از غذاهای سفت یا چسبناک مانند آبنبات، ذرت بو داده یا آدامس بپرهیزید). ما خوراکی های نرم مانند موارد زیر را توصیه می کنیم:

  • سوپ
  • پوره سیب زمینی، کدو تنبل یا سیب زمینی شیرین
  • اسموتی میوه یا سبزیجات
  • ماست، بستنی یا ماست یخ زده
  • پنیر ماکارونی یا سایر غذاهای ماکارونی نرم
  • میوه های نرم مانند موز، انواع توت ها و میوه درخت پاپااو
  • فرنی یا پودینگ برنج
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
اهمیت رادیوگرافی در ارتودنسی

بریس ها به نگهداری منظم نیاز دارند- اما یک لبخند به یاد ماندنی چیزی است که ارزش این همه مراقبت را داشته باشد.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *