پیرسینگ های دهان و دندان و خطرات آنها

پیرسینگ بدن یکی از انواع محبوب بیان حال خود است. پیرسینگ های دهان و دندان یا دو نیم کردن زبان ممکن است با مزه به نظر برسند، اما آنها می توانند برای سلامتی شما خطرناک باشند. زیرا دهان شما حاوی میلیون ها باکتری است و اغلب با پیرسنگ های دهان عفونت و تورم رخ می دهد. به عنوان مثال، دهان و زبان شما می توانند آنقدر متورم شوند که راه هوایی شما را ببندند یا اگر بخشی از جواهرات داخل دهان شما بشکند و جدا شود، ممکن است خفه شوید. در برخی موارد، اگر دندان های خود را خیلی محکم روی پیرسینگ قرار دهید، ممکن است یکی از دندان های شما ترک بخورد و برخورد مکرر جواهرات به دندان ها نیز می تواند باعث بروز آسیب شود. پیرسینگ های دهان می توانند منجر به بروز عفونت های جدی تر، مانند هپاتیت یا اندوکاردیت نیز شوند.

اگر شما زبان، لب ها، گونه ها یا اوویولا (بافت کوچکی که در پشت گلو آویزان است) را سوراخ کنید، می تواند در حرف زدن، جویدن یا بلعیدن تداخل ایجاد کند. همچنین ممکن است باعث بروز مشکلات زیر شود:

  • عفونت، درد و تورم. دهان شما محیطی مرطوب، و محل زندگی تعداد زیادی از باکتری های در حال رشد، و یک مکان ایده آل برای عفونت است. عفونت اگر به سرعت درمان نشود می تواند به سرعت به عامل تهدید کننده زندگی تبدیل شود. همچنین این امکان وجود دارد که یک پیرسینگ باعث تورم و احتمالاً انسداد مجرای تنفسی شما شود.
  • آسیب به لثه ها، دندان ها و پر شدگی دندان. عادت معمول قرار دادن بایت (گاز یا دندان زدن) یا بازی کردن با پیرسینگ می تواند به لثه های شما آسیب وارد کند و منجر به ترک خوردن، خراش افتادن روی یا حساسیت دندان ها شود. پیرسینگ بعلاوه می تواند به پر شدگی دندان آسیب وارد سکند.
  • حساسیت بیش از حد به فلزات. امکان بروز واکنش های آلرژیک در محل پیرسینگ نیز وجود دارد.
  • آسیب به عصب. پس از یک پیرسینگ، ممکن است بی حس شدن زبان را تجربه کنید که ناشی از آسیب به عصب است که معمولاً موقت است، اما گاهی اوقات می تواند دائمی باشد. عصب آسیب دیده ممکن است حس چشایی یا نحوه حرکت دادن دهان شما را تحت تأثیر قرار دهد. آسیب به عروق خونی زبان نیز می تواند منجر به از دست دادن مقدار زیادی خون شود.
  • تولید بزاق بیش از حد. پیرسینگ زبان می تواند باعث افزایش تولید بزاق شود.
  • مشکلات انجام کارهای دندانپزشکی. جواهرات می توانند با مسدود کردن اشعه ایکس سر راه اقدامات دندانپزشکی قرار بگیرند.
خطرات پیرسینگ دهان و دندان

خطرات پیرسینگ دهان و دندان

اگر قبلاً پیرسینگ دریافت کرده اید:

  • در صورت داشتن هر گونه علائم یا نشانه های تورم- عفونت، درد، تب، لرز، تکان خوردن یا ظاهر قرمز خط دار- در اطراف پیرسینگ بلافاصله با دندانپزشک یا پزشک خود تماس بگیرید.
  • محل پیرسینگ را تمیز و عاری از هر گونه ماده ای نگهدارید که ممکن است روی جواهر پیرسینگ انباشته شود. این کار با استفاده از دهانشویه پس از هر وعده غذایی باید انجام شود.
  • سعی کنید از برخورد جواهرات روی دندان ها اجتناب کنید و از فشار وارد کردن به پیرسینگ خودداری کنید. هنگام صحبت کردن و جویدن با ملایمت برخورد کنید و از حرکات جواهرات پیرسینگ آگاه باشید.
  • تنگی جواهرات خود را به صورت دوره ای (با دست های تمیز) بررسی کنید. این می تواند کمک کند در صورت لق شدن جواهرات، از بلعیدن یا خفه شدن با آنها جلوگیری کرد.
  • هنگام ورزش کردن، جواهرات پیرسینگ خود را خارج کنید و با استفاده از محافظ دندان از دهان خود محافظت کنید.
  • به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید، و به خاطر داشته باشید که روزی دو مرتبه مسواک بزنید و به صورت روزانه نخ دندان بکشید.
خطرات پیرسینگ دهان و دندان

خطرات پیرسینگ دهان و دندان

پیرسینگ دندان چیست؟

پیرسینگ دندان حفره ای است که داخل دندان ایجاد می شود تا یک جواهر یا سنگ زینتی در تاج دندان قرار بگیرد. دندانی که یک جواهر کوچک به آن چسبانده شده است، درخشش خاصی به لبخند می بخشد. پیرسینگ دندان در میان جوانان محبوب است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
مینی اسکرو در ارتودنسی  - بخش اول

فرایند انجام پیرسینگ دندان

پیرسینگ دندان روی تاج دندان انجام می شود. این یک فرآیند بدون درد است. جایی را برای انجام پیرسینگ دندان انتخاب کنید که دارای تجربه کافی در زمینه پیرسینگ دندان باشند. ابتدا دهان با استفاده از دهانشویه شستشو داده می شود. سپس دندانی که قرار است پیرسینگ دریافت کند کاملاً پاکسازی می شود. چسب مخصوص و کامپوزیت همرنگ دندان روی دندان اعمال می شود تا جواهر به آن متصل شود. جواهر یا سنگ قیمتی با چسب به کامپوزیت روی دندان چسبانده می شود.

عوارض و خطرات همراه با پیرسینگ دندان

  • جواهرات پیرسینگ ها می توانند باعث ترک خوردن یا لب پر شدن یا خراشیدن دندان های دیگر شوند.
  • برخورد سنگ یا جواهرات با بافت نرم داخل دهان می تواند باعث بروز بریدگی شود.
  • جواهرات می توانند کنده شوند و حین خوردن، نوشیدن یا خواب، ممکن است بلعیده شوند.
  • جواهرات شل می توانند باعث فرسایش دندان ها شوند، همچنین می تواند باعث بروز عفونت داخل دهان شوند.
خطرات پیرسینگ دهان و دندان

خطرات پیرسینگ دهان و دندان

مراقبت از پیرسینگ دندان

برای حفظ بهداشت دهان و دندان ها، پس از هر وعده غذایی دهان خود را تمیز کنید.

با استفاده از دست یا زبان خود با جواهرات بازی نکنید.

از با شدت مسواک زدن روی دندان دارای پیرسینگ اجتناب کنید.

پس از دریافت پیرسینگ دندان، از خوردن غذای تند و نوشیدنی های سخت اجتناب کنید.

هیچ دردی ناشی از پیرسینگ وجود ندارد، اما ممکن است حساسیت رخ دهد، بنابراین از نوشیدنی های یخ زده و داغ اجتناب کنید.

البته بهترین انتخاب این است که قبل از بروز هر گونه مشکلی جواهرات پیرسینگ های خود را خارج کنید. به خاطر یک هوس پیرسینگ انجام ندهید. پیرسینگ یک مسئولیت افزوده به زندگی شما خواهد بود، که نیاز به توجه مداوم و نگهداری دارد. برای اطلاعات بیشتر با دندانپزشک خود صحبت کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
ارتودنسی کودکان و ارتودنسی پیشگیری
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *