اهمیت خواب برای سلامت عمومی و دهان و دندان ها

ممکن است فکر کنید با محروم کردن خود از چند ساعت خواب، در طول روز می توانید کارهای بیشتری انجام دهید. اما به همین راحتی، به خودتان ثابت می کنید که اشتباه می کنید.

بدون خواب کافی، داشتن عملکرد و هوشیاری کافی در طول روز دشوار است. نخوابیدن به جای اینکه سازنده باشد، ممکن است باعث شود مدام در حال تلاش برای تمرکز کردن باشید.

خواب برای سلامت عمومی ما مهم است، و این شامل سلامت دهان و دندان ما نیز می شود. مهم نیست چند ساله هستید. پس از یک روز طولانی، بدن ما به شارژ مجدد نیاز دارد.

بیایید در مورد اهمیت خواب برای سلامت عمومی شما، از جمله سلامت دهان و دندان صحبت کنیم.

خواب و سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی به عنوان دفاع بدن در برابر بیماری ها عمل می کند. خواب مداوم عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می کند، در حالی که خواب ضعیف می تواند سیستم ایمنی را به خطر بیندازد.

چندین جزء سیستم ایمنی را تشکیل می دهند. این شامل گلبول های سفید و سیتوکین ها می شود. در مجموع، آنها پاتوژن های خارجی یا تهدیدات بالقوه بدن را شناسایی کرده و به آنها حمله می کنند. سیتوکین پروتئینی است که به مبارزه با عفونت ها و التهاب کمک می کند. خواب منجر به افزایش تولید سیتوکین های مرتبط با التهاب می شود. اگر بیمار هستید یا آسیب دیده اید، این ایمنی ممکن است به بهبودی شما کمک کند. هنگام بهبودی از یک عفونت، باید سیستم ایمنی بدن شما به خوبی کار کند تا بتوانید سریع تر بهبود پیدا کنید.

دهان همیشه مملو از باکتری است، اما بهبود سیستم ایمنی بدن با خواب، تضمین می کند که از بیماری لثه، عفونت دندان و پوسیدگی دندان محافظت می شود.

خواب با کیفیت خوب سیستم ایمنی را قوی نگه می دارد و آماده مبارزه با باکتری های مضر است.

آشنایی با ابزارهای ارتودنسی

خواب و وزن

کاهش وزن و افزایش وزن هر دو چالش برانگیز هستند. چندین مطالعه به بررسی رابطه بین زمانی که افراد به خواب اختصاص می دهند و وزن آنها پرداخته اند.

کمبود خواب می تواند باعث شود که فرد به سمت غذاهای پر کالری و کربوهیدرات میل پیدا کند. غذاهای غنی از کربوهیدرات می توانند سالم یا ناسالم باشند. گزینه های ناسالم شامل غذاهای نشاسته ای و شیرین مانند نان سفید و برخی از غلات صبحانه هستند. مصرف بیش از حد این غذاها می تواند منجر به تجمع پلاک و افزایش خطر بروز تارتار، پوسیدگی و حفره های دندانی شود.

کم خوابی همچنین می تواند باعث بی نظمی متابولیک بدن شود. هرچه زمان بیشتری بیدار بمانید، ممکن است زمان بیشتری را صرف غذا خوردن کنید، ریتم شبانه روزی خود را از بین ببرید و در نتیجه وزن خود را افزایش دهید.

خواب و دیابت

کم خوابی کنترل دیابت را سخت تر می کند. کم خوابی می تواند باعث ایجاد احساس گرسنگی بیشتری در طول روز در شما شود و منجر به مصرف غذا بیشتر از حد لازم شود. همچنین ممکن است بر ترجیحات غذایی شما تأثیر بگذارد و ممکن است متوجه شوید که بیشتر به دنبال غذاهای فراوری شده هستید.

حفظ یک رژیم غذایی متعادل نه تنها برای سلامت دهان بلکه برای سلامت عمومی شما نیز ضروری است. و از آنجا که هر چه بیشتر بیدار باشید فرصت غذا خوردن افزایش می یابد، ممکن است کاهش وزن برای شما سخت تر باشد.

با این حال، از هر دو نفر مبتلا به دیابت نوع 2، یک نفر ممکن است مشکلات خواب را تجربه کند. آنها تمایل دارند در طول خواب بیشتر احساس ادرار کردن داشته باشند، که آنها را از استراحت با کیفیت باز می دارد.

مشاوره گرفتن از پزشک می تواند به تثبیت سطح قند خون و حفظ خواب با کیفیت کمک کند.

خواب و استرس

اختلالات جدی خواب همچنین می تواند منجر به افزایش استرس یا تحریک پذیری شود. وقتی کمبود خواب دارید، احتمالاً اضطراب و خستگی بیشتری احساس خواهید کرد.

افراد مبتلا به بی خوابی 20 برابر بیشتر در معرض ابتلا به حمله پانیک هستند. با این حال، برخی از مشکلات خواب به مشکلات روانی یا روحی، مانند افسردگی نیز مربوط می شوند.

ایمپلنت های دندانی راهکاری برای احیاء لبخندی کامل

اختلالات خواب همچنین می توانند به شکل اضطراب دندانی ظاهر شوند. با این حال، کیفیت خواب یکی از زمینه هایی است که در صورت داشتن ترس یا اضطراب دندانپزشکی دندانپزشک شما ممکن است آن را بیشتر بررسی کند.

در یک مطالعه، محققان دریافتند که حدود 50 درصد از گروه اضطراب دندانپزشکی و 40 درصد از گروه رفلکس گگ در مقایسه با گروه بدون این شرایط، خواب ضعیف تری داشتند.

کار با دندانپزشک برای اینکه بتوانید علائم خود را مدیریت کنید مهم است. تیم دندانپزشکی شما همچنین شما را از نظر شرایط بالقوه سلامتی خارج از دهان مورد بررسی قرار خواهد داد، زیرا آنها به دنبال این هستند که مراجعات دندانپزشکی را برای شما به تجربه هایی خوشایند تبدیل کنند.

خواب و سلامت دهان و دندان

اگر به دلیل یک وضعیت سلامتی با داشتن خوابی با کیفیت در حال مبارزه باشیم، چه؟

برخی از شرایط سلامتی مانع خواب با کیفیت می شوند. این شامل آپنه خواب نیز می شود.

آپنه خواب یک اختلال تنفسی مرتبط با خواب است که منجر به توقف تنفس در طول خواب می شود. ممکن است هنگام خواب متوجه آن نشوید، اما این علائم می تواند عملکرد شما در منزل، محل کار یا مدرسه در طول روز را تحت تأثیر قرار دهند.

خروپف و خوابیدن با دهان باز از جمله علائم آپنه خواب هستند. همانطور که هوا برای جریان یافتن تلاش می کند، فشار باعث ایجاد صدا یا صدای خروپف می شود.

خشکی دهان یکی دیگر از شاخص های مهمی است که ممکن است آپنه خواب داشته باشید. تولید بزاق در طول خواب کاهش می یابد و با خشکی دهان تشدید می شود. با افزایش سطح اسید، دندان ها بیشتر مستعد آسیب می شوند.

خوابیدن به ترمیم عروق خونی کمک می کند تا مواد مغذی ضروری مانند کلسیم و فسفات به بافت های استخوانی دندان های شما منتقل شوند. این کار باعث تقویت و بازسازی مینای دندان شما می شود.

اثرات کم خوابی

متأسفانه، داشتن هشت ساعت خواب کامل در هر شب تنها در یک دنیای ایده آل اتفاق می افتد. همه افراد زندگی پرمشغله ای دارند، و گاهی اوقات، زمان کافی برای اختصاص دادن به بهبودی ندارند. وقتی خواب کافی و سالم ندارید، می تواند به طور قابل توجهی بر سلامت دهان و دندان شما تأثیر بگذارد.

رشد دندان دائمی پشت دندان شیری

از دست دادن دندان با افزایش سن دور از انتظار نیست، اما برخی از افراد به دلیل بسیاری از عوامل سبک زندگی، از جمله کمبود خواب، آن را زودتر تجربه می کنند. مطالعات نشان می دهند که نداشتن خواب کافی به طور مستقیم با پریودنتیت، عفونت لثه که منجر به لق شدن دندان ها یا از دست دادن دندان ها می شود، ارتباط دارد.

وقتی بدن شما به اندازه کافی نمی خوابد، هورمون های التهابی بیشتری تولید می کند و باعث التهاب لثه و سپس پریودنتیت می شود. به خاطر داشته باشید که پریودنتیت فقط قابل بهبودی است، نه درمان کامل. هیچ جراحی دندانی نمی تواند چیزی که از دست داده اید را بازگرداند.

خواب و سلامت دهان و دندان

تیم دندانپزشکی شما چگونه می تواند کمک کند؟

رعایت بهداشت دهان و دندان در منزل خوب است، اما به تنهایی کافی نیست. برای داشتن سلامت دهان و دندان عالی، باید همه بخش های زندگی خود را بهبود بخشید، از غذایی که می خورید گرفته تا تعداد ساعات خواب. اطمینان حاصل کنید که تا آنجا که ممکن است می خوابید و به طور منظم معاینات دندانپزشکی را برای سلامت دندان ها و لثه های خود انجام می دهید.

کم خوابی می تواند خطر ابتلا به بیماری ها را افزایش دهد. اگر احساس می کنید علائم آپنه خواب یا دندان قروچه را تجربه می کنید، با دندانپزشک خود برای یک طرح درمان سفارشی صحبت کنید.

همه دندانپزشکان برای گوش دادن به نگرانی های دندانپزشکی شما وقت می گذارند. ما با شما همکاری می کنیم تا یک راه حل بلند مدت را شناسایی کنیم تا بتوانید سلامت دهان و دندان ها و سلامت عمومی خود را بهبود بخشید.

اگر احساس می کنید ممکن است آپنه خواب داشته باشید، به دندانپزشک خود اطلاع دهید. ما برای کمک به بیماران واجد شرایط برای مدیریت اختلالات تنفسی مرتبط با خواب خود، درمان با ابزارهای دهانی را ارائه می دهیم.