پر کردن همرنگ دندان

پرکردن دندان یکی از متداول ترین انواع مراقبت های معمول دندانپزشکی برای درمان حفره های دندانی است. تقریباً 91 درصد از افراد بزرگسال در طول زندگی خود حداقل یک حفره در دندان های دائمی خود را تجربه می کنند. با افزایش تقاضا برای این نوع کارهای دندانپزشکی، پیشرفت های زیادی صورت گرفته است که گزینه های بیشتری را برای درمان پوسیدگی دندان به بیماران ارائه می دهند.

پر کردن همرنگ دندان چیست؟

پرکردن های همرنگ دندان ترمیم های دندانی و نمونه جدیدی از پرکردگی های قدیمی و فلزی هستند. آنها به گونه ای طراحی شده اند که ظاهری محافظه کارانه و طبیعی داشته باشند زیرا به خوبی با دندان ها ترکیب می شوند و طبیعی تر از پرکردگی های آمالگام به نظر می رسند که تیره تر هستند و به راحتی قابل مشاهده هستند. آنها همچنین تحت عنوان پر شدگی های کامپوزیتی شناخته می شوند زیرا از یک ماده رزین کامپوزیت ساخته شده اند که از نظر شیمیایی می تواند به دندان ها متصل شود و می توان از آنها برای پر کردن و بستن حفره ها بعد از برداشتن قسمت پوسیده دندان و همچنین برای کمک به ترمیم دندان های لب پر شده یا شکسته استفاده کرد. ترمیم های کامپوزیتی برای درمان دندان های نزدیک به جلوی دهان استفاده می شوند.

با این حال، آخرین پیشرفت های تکنولوژی و ترکیب پرکننده های کامپوزیتی، این امکان را برای دندانپزشکان فراهم کرده است که از پرکردگی های همرنگ دندان روی دندان های مولر نیز استفاده کنند، زیرا این دندان ها نسبت به دندان های دیگر سایش بیشتری دارند.

پر کردن همرنگ دندان

پر کردن همرنگ دندان

فرایند پرکردن همرنگ دندان به چه صورت است؟

  • اول از همه، دندانپزشک در مورد گزینه های بهترین نوع پر کننده که برای بیمار مناسب تر هستند صحبت می کند، و با انتخاب رنگ کامپوزیت برای استفاده به منظور پر کردن شروع می کند.
  • قبل از فرایند، برای بی حس کردن دندان و نواحی اطراف آن، یک بی حسی موضعی در ناحیه مورد نظر تزریق می شود و سپس پوسیدگی معمولاً با استفاده از مته دندانپزشکی برداشته می شود و ساختار سالم و قوی دندان باقی می ماند.
  • سپس حفره تمیز، ضد عفونی و خشک می شود تا برای مواد پر کننده آماده شود تا درون آن قرار گیرند.
  • برای دندان های به شدت آسیب دیده، این مرحله ممکن است شامل تراشیدن دندان باشد.
  • سپس برای احیاء شکل دندان، پر کردگی شکل داده می شود و سپس قبل از بررسی بایت و اطمینان از راحت بودن ترمیم، برای سفت شدن، با نور خشک می شود. سپس دندان کانتور شده و جلا داده می شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
آیا آبریزش دهان هنگام استفاده از محافظ دندان عادی است؟

پس از فرایند پر کردن

معمولاً به بیماران توصیه می شود 2 تا 3 ساعت بعد از فرایند پر کردن دندان از خوردن و آشامیدن خودداری کنند.

برخی از افراد ممکن است تا چند روز پس از انجام فرایند، اندکی حساسیت را در این ناحیه تجربه کنند.

با این حال، اگر فردی دردی را تجربه کرد یا اگر پر کردگی درست احساس نشد، باید در اسرع وقت با دندانپزشک مشورت شود.

پر کردن همرنگ دندان

پر کردن همرنگ دندان

انواع مواد برای پر کردن همرنگ دندان کدامند؟

وقتی صحبت از انتخاب نوع مواد مناسب برای پر کردن حفره دندان به میان می آید، اکنون بیماران چندین گزینه دارند. در حال حاضر، اکثر افراد برای نتیجه محتاطانه تر، پر کردگی های همرنگ دندان را انتخاب می کنند. با این حال، در شرایط خاص، پر کننده فلزی ممکن است انتخاب مناسب تری باشند.

دندانپزشک می تواند به بیماران کمک کند تا بر اساس سن، سوابق دندانی و محل دندان آسیب دیده، مناسب ترین انتخاب را انجام دهند.

مزایای مواد همرنگ دندان

  • پر کردن دندان پوسیده با استفاده از مواد همرنگ دندان، ظاهری طبیعی تر بوجود می آورد که کمتر جلب توجه می کنند.
  • این گزینه توسط اکثر بیماران ترجیح داده می شود، بویژه در هنگام دریافت مراقبت های معمول دندانپزشکی برای پوسیدگی در قسمت جلوی دهان.
  • اگر پوسیدگی خیلی شدید نباشد، حتی می توان از این مواد در پشت دهان بهره مند شد.

پرکردگی های همرنگ دندان را می توان از موارد زیر تهیه کرد:

  • پرسلن یا سرامیک
  • رزین کامپوزیت که ترکیبی از پرسلن و پلاستیک است.
  • گلاس آینومر که ترکیبی از آکریلیک و شیشه است که حاوی فلوراید می باشد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
مشکلات ابزارهای ارتودنسی

پرسلن و رزین کامپوزیت معمولاً در نواحی استفاده می شوند که دندان در معرض دید قرار دارد، در حالی که پرکننده های گلاس آینومر معمولاً برای درمان پوسیدگی زیر خط لثه استفاده می شوند.

یک انتخاب محبوب در بین دندانپزشکان و بیماران، پرکننده های کامپوزیتی هستند که می توانند به راحتی با رنگ طبیعی دندان های بیمار مطابقت داشته باشند.

مزایای پرکردن همرنگ دندان چیست؟

درمان سریع

فرایند پر کردن همرنگ دندان سریع و بدون درد است و کمتر از یک ساعت طول می کشد تا یک یا دو حفره پر شوند. دندانپزشکان در این نوع پر کردن ها کاملاً مهارت دارند و تا حد امکان کارآمد عمل می کنند تا مدت زمان واقعی درمان را محدود کنند. در بیشتر موارد، پس از شروع بی حسی، می توان یک پرکننده را در حدود 15 تا 20 دقیقه قرار داد، خشک کرد و پولیش کرد.

جذاب از نظر زیبایی شناسی

پرکردگی های همرنگ دندان به راحتی با ساختار دندان اطراف ترکیب می شوند و بر خلاف آمالگام نقره ای و پرکننده های طلایی، جلب توجه نمی کنند و فقط دندان های درخشان سفید قابل مشاهده هستند.

ماندگاری طولانی

اگر مراقبت مناسب از دندان ها، لثه ها و پرکردگی ها انجام شود، پرکردگی های همرنگ دندان می توانند 10 سال یا بیشتر دوام بیاورند.

دو مرتبه مسواک زدن در روز، نخ دندان کشیدن به صورت روزانه، معاینات دندانپزشکی و تمیز کردن هر شش ماه یک مرتبه می تواند کمک زیادی به محافظت از پرکردگی ها کند.

ساختار دندان سالم تر را دست نخورده باقی می گذارد

از آنجا که رزین کامپوزیتی که برای پرکردگی های همرنگ دندان استفاده می شود به دندان ها می چسبد، به کمترین میزان تراش از ساختار طبیعی دندان نیاز است، همانطور که برای دریافت آمالگام نقره ای یا پرکننده های طلا نیاز است مقدار بیشتری از ساختار دندان تراشیده شود، که امکان درمان محافظه کارانه تر حفره و حفظ بیشتر ساختار طبیعی دندان را فراهم می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
آنچه باید در مورد جرمگیری و پولیش دندان ها بدانید!

عاری از جیوه

در پر کردن آمالگام نقره، مقداری جیوه که یک ماده سمی است وجود دارد. جیوه گرچه بسیار اندک است و برای سلامتی خطرناک تلقی نمی شود، اما بسیاری از بیماران گزینه های بدون جیوه مانند پر کردن همرنگ دندان را ترجیح می دهند.

پر کردن کامپوزیت چقدر دوام دارد؟

کامپوزیتی که برای پر کردن استفاده می شود، اگر به خوبی از آن مراقبت شود، می تواند حدود 10 سال دوام داشته باشد. با این حال، فردی که در معرض خطر بسیار زیاد حفره قرار دارد، ممکن است سال های زیادی پر کردگی دندان با کامپوزیت را نداشته باشد.

پر شدگی های پرسلن، که همچنین می توانند برای داشتن پوشش طبیعی با رنگ مناسب انتخاب شوند، می توانند بین 10 تا 15 سال در یک افرد بزرگسال سالم دوام بیاورند.

پر کردن همرنگ دندان

پر کردن همرنگ دندان

هزینه پرکردن همرنگ دندان چقدر است؟

هزینه پر کردن رزین کامپوزیت به عوامل زیادی بستگی دارد. این یک فرایند غیر تهاجمی است که می تواند به راحتی تحت بی حسی موضعی انجام شود، اما اگر بیمار تحت تاثیر اضطراب های دندانپزشکی یا رفلاکس شدید تهوع باشد، ممکن است به آرامبخش دندانپزشکی نیاز داشته باشد که می تواند هزینه را افزایش دهد.

درمان حفره با پر کردن به موقع آن همیشه ارزان تر از نادیده گرفتن مشکل تا زمانی است که بدتر شود.

سخن پایانی

بیشتر افراد بزرگسال در برخی از مراحل زندگی با درمان حفره سروکار دارند و گزینه های پر کننده همرنگ دندان می توانند به طبیعی تر جلوه دادن نتیجه کار کمک کنند. آنها فواید زیادی دارند، بزرگ ترین آنها حفظ لبخند و بایت شما با ظاهری کاملا طبیعی است!

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *