لق شدن دندان ها و مشکلات بایت

اگر می خواهید بدانید بهترین راه حل برای از دست دادن دندان چیست، با یک دندانپزشک متخصص صحبت کنید. مشکلات دندانی خود را همین حالا برطرف کنید!

لق شدن دندان ها و مشکلات بایت

در کودکی، وقتی اولین دندان شما لق می شود، باعث شادی می شود؛ اما به عنوان یک فرد بزرگسال، مطلقاً اینطور نیست. گاز زدن و جویدن با یک دندان لق به هیچ عنوان ناخوشایند نیست و دردناک نیز هست. یک دندان لق در بدترین حالت در معرض خطر کشیدن یا افتادن قرار دارد. اجتناب از این اغلب امکان پذیر است، اما اقدام سریع نیاز است. بدون درمان رها کردن هر گونه مشکل شناخته شده دهان می تواند باعث بدتر شدن وضعیت شود. ممکن است عوارض بیشتری ایجاد شوند، بنابراین درمان آن نیز ممکن است چالش برانگیز باشد.

دندانپزشک شما در زمینه درمان دندان های لق شده و سایر مشکلات دندانی تخصص دارد و این اطمینان را به شما خواهد داد که حتی قبل از اینکه این مشکلات تشدید شوند، آنها بلافاصله از طریق مراقبت های صحیح و تخصصی دهان قابل پیشگیری هستند.

چه چیزی باعث لق شدن دندان ها و مشکلات بایت می شود؟

بیماری پریودنتال، نوعی عفونت باکتریایی لثه و بافت های استخوانی که دندان های شما را پوشش می دهند و از آنها محافظت می کنند، شایع ترین علت لقی دندان است. عفونت ناشی از پلاک باکتریایی است که به دلیل بهداشت نامناسب دهان و دندان روی دندان های شما انباشته می شود. با افزایش تولید پلاک و رسوب، استخوان حمایت کننده از دندان از بین می رود؛ این وضعیت بیماری پریودنتال نامیده می شود که باعث جدا شدن بافت لثه از دندان ها می شود. در نتیجه دندان ها شل می شوند و دیگر نمی توانند در برابر نیروهای طبیعی گاز زدن مقاومت کنند زیرا استخوان بیشتری از بین می رود. اگر بیماری پریودنتال شدید شود، دندان های لق به تدریج خواهند افتاد.

عادت فشردن یا ساییدن دندان ها روی یکدیگر (دندان قروچه یا براکسیسم) که نیروی گاز زدن بیش از حد ایجاد می کند یکی دیگر از علل شایع لق شدن دندان است. الیاف های پریودنتال لیگامان که دندان ها را به استخوان نگهدارنده متصل می کنند می توانند با این نیرو کشیده شوند، و باعث لق شدن دندان ها شوند. این عادات می تواند باعث بروز درد فک و فرسایش بیش از حد دندان، و همچنین تشدید تحلیل استخوان شوند.

لق شدن دندان

لق شدن دندان

درمان ها کدامند؟

همانطور که علل لق شدن دندان ها می توانند بیولوژیکی (بیماری) یا مکانیکی (نیروی بیش از حد) باشند- یا هر دو- درمان ها نیز چنین هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
سفت و تنظیم کردن بریس ها: تعداد دفعات و اهمیت آن

درمان لق شدن دندان

بیایید ابتدا نگاهی به رویکرد بیولوژیکی بیندازیم. اگر به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، دندان لق دارید، تمیز کردن دندان ها می تواند بهترین گزینه باشد. برای کنترل بیماری لثه، یک دندانپزشک متخصص باید دندان ها را از پلاک و رسوبات سخت تر (تارتار یا جرم) که در آن باکتری ها رشد می کنند، کاملاً تمیز کند. این شامل سطوح ریشه های دندان ها در زیر خط لثه می شود. اغلب این نوع پاکسازی عمقی، پلاک و تارتار انباشته شده که بافت لثه را عفونی می کند از بین برده می شود، و همراه با بهبود بهداشت دهان، التهاب را کاهش می دهد و لثه ها را به اندازه ای بهبود می بخشد که این امکان برای دندان های لق فراهم می شود تا به لثه ها چسبیده و فشرده بمانند. از سوی دیگر، یک محافظ دهان ممکن است برای درمان لق شدن دندان هایی که تحت تأثیر قرار گرفته اند، دندان قروچه یا فشردن دندان ها استفاده شود. اگر وضعیت شدیدتر باشد یا در نتیجه تصادف خودرو ایجاد شده باشد، ممکن است از اسپلینت های دندانی استفاده شود.

در همان مراجعه، تکنیک ها و محصولات مؤثر بهداشت دهان و دندان برای استفاده در منزل به شما آموزش داده خواهند شد.

درمان مشکل بایت

رویکرد مکانیکی شامل اصلاح نیروهایی است که به دندان ها وارد می شود. این را می توان از راه های مختلفی بدست آورد. به عنوان مثال، تنظیم اکلوزال (بایت) را می توان با تغییر شکل دقیق مقدار کمی از مینای سطح دندان ها انجام داد. این امر نحوه تماس دندان های دو فک بالا و پایین با یکدیگر را تغییر می دهد و مسیر نیرو را تغییر داده و کاهش می دهد. تعویض پرکردگی های شکسته و ترمیم دندان های فرسوده نیز گاهی برای ایجاد یک بایت متعادل تر، حتی زمانی که دندان ها لق نیستند، مورد نیاز است.

در این میان، ابزارهای ارتودنتیک مانند بریس ها و اینویزیلاین اغلب اوقات برای اصلاح مشکلات بایت و نامرتبی دندان ها استفاده می شوند. درمان اصلاح بایت اغلب برای افرادی توصیه می شود که به کارهای ترمیمی دندان نیاز دارند.

اگر عادت های فشردن یا ساییدن دندان ها روی یکدیگر منشاء مشکل هستند، در صورت نیاز می توان از محافظ بایت سفارشی (که آتل اکلوزال نیز نامیده می شود) استفاده کرد. محافظ دهان سفارشی به طور گسترده ای برای اصلاح مشکلات بایت استفاده می شود. قرار دادن آن در هنگام شب یا در مواقع استرس می تواند دندان ها را از عواقب نیروی فشار بیش از حد بایت محافظت کند. این همچنین می تواند برای جلوگیری از فرسایش بیش از حد دندان ها و گاهی اوقات در تسکین درد فک مفید باشد.

دندان های لق با هر دو روش بیولوژیکی و مکانیکی می توانند با موفقیت درمان شوند. یک معاینه کامل برای تعیین بهترین رویکرد، نیاز است. بنابراین اگر لقی دندان را تجربه می کنید، منتظر نمانید. هر چه زودتر این مشکل برطرف شود، احتمال اینکه دندان های طبیعی خود را حفظ کنید بیشتر می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
کراس بایت

مزایای درمان دندان های لق شده و مشکلات بایت

بهبود تحرک دندان

تمیز کردن عمقی دندان ها، اگر نتواند التهاب و تجمع باکتری ها و سایر ناخالصی ها که منجر به تخریب بافت حمایتی می شوند را کامل از بین ببرد، اما می تواند به کاهش آن کمک کند. تحرک پذیری دندان ها و بازسازی بافت را بهبود می بخشد و درد را تسکین می دهد.

لق شدن دندان

لق شدن دندان

توزیع صحیح نیروها

توزیع مناسب نیروهای اکلوزال زمانی حاصل می شود که از درمان هایی برای جلوگیری از تماس زودرس بین دندان های دو قوس دندانی یا تثبیت و اصلاح بایت استفاده شود. برای رسیدن به بایت متعادل تر، این کار باعث می شود اضافه بارها یا تنش هایی که در قسمت های خاصی از پریودنشیوم وجود دارند از بین بروند.

حفاظت از ساختار دندان ها

محافظ دهان می تواند مانع دندان قروچه بویژه هنگام خواب شود. هنگامی که فشار و نیروی بیش از حد کاهش می یابد، از تخریب ساختار دندان نیز جلوگیری می شود. با حفظ ساختارها، هیچ مینا یا عاج دندانی آسیب نخواهد دید و دندان ها در معرض حساسیت یا درد قرار نخواهند گرفت. محافظ دهان همچنین به نرمال نگه داشتن حرکات جویدن و همچنین اندازه های عمودی صورت و سایر ویژگی های فیزیکی کمک می کند.

دهان سالم، بدن سالم

رعایت بهداشت دهان و دندان ها و مراجعه منظم به دندانپزشک، برای حفظ سلامت دهان بسیار مهم است. دندانپزشک شما همچنین می تواند مشکلات ناشناخته ای را بررسی کند که باید قبل از تبدیل شدن به یک بیماری شدیدتر بررسی و درمان شوند.

اگر در مورد انجام معاینات دندانپزشکی خود تردید دارید، به خاطر داشته باشید که این مراجعات به حفظ و بهبود سلامت دهان و سلامت عمومی شما کمک می کنند. با این همه مزایا، شما باید انگیزه داشته باشید که همیشه مراقب سلامتی خود باشید.

لق شدن دندان

لق شدن دندان

پرسش های متداول در مورد لق شدن دندان ها

چرا اصلاح بایت مهم است؟

داشتن یک بایت بدون مشکل به اندازه داشتن دندان های صاف و همراستا بسیار مهم است. هنگامی که لبه های دندان های شما به درستی در یک راستا قرار نگیرند، ممکن است در خوب غذا خوردن با مشکل مواجه شوید. علاوه بر این، ممکن است تلفظ صحیح کلمات نیز برای شما دشوار باشد. هنگامی که نیروها روی سرتاسر دندان های شما متعادل نیستند، ممکن است در آینده دچار عدم تعادل صورت و حتی مشکلات مفصل فک شوید. بایت مشکل دار باعث ایجاد فشار بیش از حد روی دندان ها می شود و مینای دندان ها را از بین خواهد برد. در شرایط سبک، دندان های شما ممکن است به گرما، سرما و برخی غذاها حساس تر شوند. با این حال، در موارد شدید، این می تواند منجر به بروز درد، لق شدن یا ترک خوردن دندان ها شود.

چه زمانی باید نگران لق شدن دندان های خود باشیم؟

گاهی اوقات تکان خوردن خفیف دندان ها ممکن است نگران کننده نباشد، اما اکیداً توصیه می شود، در صورت احساس کوچکترین لقی روی دندان ها برای معاینه دندان مراجعه کنید تا بتوانیم از بدتر شدن آن در مراحل اولیه جلوگیری کنیم.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
بهترین متخصص ارتودنسی کرج

آیا لق شدن دندان ها یک مورد اورژانسی دندانپزشکی است؟

آری، لق شدن دندان ها را باید جدی گرفت. بسیار توصیه می شود که در عرض 12 تا 24 ساعت از دندانپزشکان متخصصان کمک بگیرید تا دندانپزشک شما شانس بیشتری برای نجات دندان شما داشته باشد و تا حد امکان درد و ناراحتی کمتری را تجربه کنید.

اگر دندان من لق شود چه اتفاقی می افتد؟

لق شدن دندان ها در مورد کودکان استاندارد است و نگران کننده نیست. با این حال، برای افراد بزرگسال ممکن است یک مشکل جدی باشد. این نشان می دهد که دندان های شما به طور قابل توجهی حمایت خود را کاهش داده اند و به آرامی در حال جدا شدن از لثه ها و استخوان های شما هستند. هر حرکتی، حتی یک لمس جزئی، خوردن یا جویدن، می تواند لق شدن دندان شما را بدتر کند.

لق شدن دندان

لق شدن دندان

آیا اصلاح اوربایت شکل صورت را تغییر می دهد؟

بیماران دریافته اند که اصلاح بایت می تواند ظاهر صورت آنها را بهبود بخشد. هنگامی که آندربایت، اورجت و اوربایت اصلاح می شود، فک و لب بالا نیز بهبود یافته و با فک و لب پایین بهتر در یک راستا قرار می گیرند. بنابراین، خط فک شما را دوباره تعریف می کند و مشخصه های ویژه صورت شما را نمایان تر می کند.

آیا لق شدگی دندان بهبود می یابد؟

بسته به علت لق شدن دندان، ممکن است دندان دوباره ترمیم شود، اما اگر مقدار بیش از حدی از ساختارهای استخوانی اطراف دندان از بین رفته باشد، ممکن است دندان قابل نجات نباشد. به همین دلیل ضرورت دارد که فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید تا شانس نجات دندان لق را افزایش دهید.

دندان لق شده ناشی از ضربه چگونه ترمیم می شود؟

شکستگی های شدید می توانند منجر به لق شدن و جابجایی دندان ها و در نتیجه خونریزی لثه ها شوند. برای نجات دندان از افتادن، دندانپزشک دندان را به دندان های مجاور اسپلینت می کند یا می چسباند. در حالی که دندان برای جلوگیری از افتادن تثبیت می شود، لثه ها و استخوان ها اجازه بهبود می یابند.

آیا مشکل داشتن بایت شما می تواند باعث درد شدید شود؟

داشتن یک بایت ناهموار می تواند باعث ایجاد تنش اضافی در عضلات فک شما شود. این فشار می تواند منجر به بروز درد و ناراحتی شود. در موارد شدید که فک تحت فشار قابل توجهی قرار می گیرد، حتی ممکن است باعث ایجاد TMJ یا اختلال مفصل فکی- گیجگاهی شود.

سخن پایانی

مشاوره و معاینه توسط دندانپزشک شما می تواند به تشخیص اینکه کدام گزینه درمانی برای مورد شما ایده آل ترین گزینه خواهد بود کمک کند. اگر یکی از مشکلات شما طولانی شود و آن را بدون درمان رها کنید، فقط می تواند بدتر و منجر به بروز مشکلات بیشتر شود. در نهایت ممکن است دندان های خود را به طور کامل از دست بدهید و تعدادی از مشکلات مانند “فرو رفته بودن صورت” و “مشکلات گفتاری” را تجربه کنید. برای تعیین وقت ملاقات همین امروز اقدام کنید تا جلوی بروز مشکلات بیشتر را بگیرید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *