جرمگیری دندان و ارتودنسی

آیا قصد دارید تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرید؟ تصمیم فوق العاده ای گرفته اید! شما در حال برداشتن گامی بزرگ به سوی سلامت دهان و دندان های خود هستید. اما چند نکته ای هست که پیش از مراجعه به متخصص ارتودنسی و آغاز درمان باید آنها را به خاطر داشته باشید. نخستین گام این است که پیش از قرار گرفتن براکت ها روی دندان ها برای تمیز کردن و جرمگیری آنها اقدام کنید. بهترین کار این است برای این کار به یک دندانپزشک مراجعه کنید.

جرمگیری دندان و ارتودنسی

جرمگیری دندان و ارتودنسی

 

چرا پیش از قرار گرفتن براکت ها روی دندان ها باید دندان ها را جرمگیری کرد؟

به دلایل مختلفی ممکن است ارتودنتیست از شما بخواهد پیش از قرار گرفتن براکت ها روی دندان ها، برای پاکسازی تخصصی دندان ها نزد دندانپزشک بروید. مطمئناً، این نشانه دوراندیشی و احتیاط است که برای پیشگیری از مشکلات دندانی، از تمیز بودن دندان ها اطمینان حاصل کنید. با پاکسازی دندان ها، از سالم بودن دندان ها و لثه های خود مطمئن خواهید شد و می توانید درمان خود با کمک بریس ها را آغاز کنید.

بعلاوه، ارتودنتیست پیش از قرار دادن براکت ها روی دندان ها بررسی خواهد کرد که دندان های شما پوسیده نباشند. در صورتی که برخی دندان ها مشکل پوسیدگی یا مشکلات مشابه را داشته باشند، ارتودنتیست تأکید خواهد کرد که پیش از آغاز درمان ارتودنسی آن را درمان کنید. پوسیدگی و حفره های دندان ها مانعی سر راه توانایی دندانپزشک برای برطرف کردن مشکلات مربوط به قرار گرفتن درست دندان ها روی قوس دندانی هستند. در صورتی که دندان ها پوسیده و کرم خورده باشند و بدون درمان این مشکل براکت ها روی دندان ها قرار بگیرند، مشکل وخیم تر خواهد شد. بنابراین، پاکسازی تخصصی دندان ها پیش از قرار گرفتن براکت ها روی دندان ها الزامی است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
مشکلات تنفس دهانی

هزینه پاکسازی دندان ها پیش از قرار گرفتن براکت ها روی آنها چقدر است؟

معمولاً هزینه پاکسازی دندان ها پیش از قرار گرفتن براکت ها روی دندان ها به اندازه پاکسازی دندان ها در هر زمان دیگر است. هیچ چیز خاص و ویژه ای مربوط به آن وجود ندارد.

علاوه بر این، هزینه پاکسازی دندان ها به وخامت مشکلات دهان و دندانی بستگی خواهد داشت که شما با آن مواجه هستید. اگر عادت ندارید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید و لثه های شما ظاهر خوبی ندارند ممکن است مجبور باشید علاوه بر جرمگیری دندان، فرایند برطرف کردن تمام مواد خارجی دندان را انجام دهید.  گاهی جرمگیری بسیار جدی نیاز دارید که این فرایند معمولاً پاکسازی عمقی نامیده می شود. در صورتی که مجبور به انجام هر یک از آنها باشید، ممکن است نیاز باشد مطمئن شوید متخصص ارتودنسی و نیز دندانپزشک شما همپای یکدیگر تلاش می کنند تا مراقب بروز مشکلات احتمالی دندان باشند.

جرمگیری دندان و ارتودنسی

جرمگیری دندان و ارتودنسی

هدف از پاکسازی دندان ها پیش از قرار گرفتن براکت ها روی دندان ها

دندانپزشک ممکن است بخواهد پیش از قرار گرفتن براکت ها روی دندان ها، در طول پاکسازی دندان ها چندین موضوع مهم را چک کنند. مهم ترین آنها حصول اطمینان از وجود استخوان کافی برای حمایت از دندان ها است. اگر ارتودنتیست متوجه شود پیرامون دندان ها استخوان کافی وجود ندارد، قرار گرفتن براکت ها روی دندان ها موجب از دست رفتن و افتادن آنها خواهد شد! به نظر وحشتناک است، به همین دلیل است که دندانپزشک شما اصرار دارد پیش از آغاز درمان با بریس ها حتماً چکاپ دندانپزشکی داشته باشید. دومین دلیل مهم این است که دندانپزشک می خواهد از عدم وجود پوسیدگی دندان مطمئن شود. دیگر اینکه، می خواهد مطمئن شود هیچ فرایند دندانپزشکی اشتباهی انجام نشده باشد. آخر اینکه، می خواهد از سالم بودن لثه ها نیز مطمئن شود تا زمانی که براکت ها روی دندان ها قرار می گیرند، با خونریزی شدید و غیر عادی لثه ها مواجه نشوید زیرا موجب شکست درمان ارتودنسی خواهد شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
رعایت بهداشت دهان در طول درمان ارتودنسی

در صورتی که بدون پاکسازی دندان ها براکت ها روی دندان ها قرار بگیرند، ممکن است روی دندان ها و بین آنها پلاک تشکیل شود. پلاک مهم ترین عامل پوسیدگی و ایجاد حفره در دندان ها است. این لایه سفید رنگ و چسبناک روی سطح دندان ها و لثه ها انباشته می شود. این ماده که الزاماً حاوی باکتری است روی دندان انباشته می شود. به سادگی و با مسواک زدن و کشیدن منظم نخ دندان می توان مانع انباشته شدن پلاک روی دندان ها شد. سیستم ایمنی بدن در برابر حمله باکتریایی واکنش نشان خواهد داد و موجب بروز التهاب لثه ها تحت عنوان “ژینژیویت” خواهد شد. در صورت عدم درمان، این التهاب لثه ها می تواند پیشرفت کند و به بیماری پریودونتیت تبدیل شود. پاکسازی دندان ها پیش از قرار گرفتن براکت ها روی دندان ها موجب برطرف شدن تمام پلاک های دندان خواهد شد.

نکاتی برای پیشگیری از تشکیل پلاک روی دندان ها

  • برای برطرف کردن جرم از سطح دندان ها، دو مرتبه مسواک زدن با دقت در طول روز را فراموش نکنید.
  • کشیدن نخ دندان به صورت روزانه به برداشتن پلاک هایی که بین دندان ها و نیز زیر خط لثه ها وجود دارند کمک خواهد کرد، زیرا معمولاً مسواک نمی تواند به این قسمت ها دسترسی پیدا کند.
  • از خوردن غذاهای حاوی قند و نشاسته، مخصوصاً میان وعده های چسبناک بپرهیزید.
  • برای پاکسازی تخصصی دندان ها و نیز معاینات سالانه برای مراجعه منظم به دندانپزشک برنامه ریزی کنید.
جرمگیری دندان و ارتودنسی

جرمگیری دندان و ارتودنسی

 

خوردن برخی غذاها با وجود براکت ها روی دندان ها مضر است زیرا می توانند موجب کنده شدن براکت ها یا آسیب به سیم های ارتودنسی شوند، که برای تعمیر مجدد نیاز خواهید داشت مجدداً به ارتودنتیست مراجعه کنید. پیش از مراجعه به متخصص برای قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی تا حد امکان از جزئیات درمان اطلاعات کسب کنید و از خطرات احتمالی آن مطلع شوید تا از بروز آنها در طول درمان ارتودنسی اجتناب کنید.

  • انواع مغزها و آبنبات و شکلات های سفت، خوراکی های جویدنی و حاوی نشاسته (مانند تافی)، پیتزاهایی که نان آنها سفت است و خود نان، میوه ها و سبزیجات خشک مانند هویچ اصلی ترین موادی هستند که موجب شکسته شدن براکت ها و خارج شدن سیم کمانی از محل خود خواهند شد.
جرمگیری دندان و ارتودنسی

جرمگیری دندان و ارتودنسی

 

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
تغییر رنگ دندان ها در طول درمان ارتودنسی

برای قرار گرفتن براکت ها روی دندان ها ارتودنتیست نیاز دارد از سلامت دندان ها و لثه های شما و نیز تلاش شما برای حفظ این سلامت اطمینان حاصل کند. علاوه بر این باید بتوانید بر اساس دستورالعمل های ارائه شده رفتار کنید تا مانع آسیب به دندان ها و ابزار درمان ارتودنسی شوید.

1/5 (1 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *