چرا هنگام نفس کشیدن دندان هایم درد می گیرند؟

آیا هنگام نفس کشیدن دندان های فک پایین شما درد می کنند؟ مردم اغلب ظاهراً بدون دلیل درد تیز و ناتوان کننده ای را در فک پایین خود تجربه می کنند!

شما نشسته اید، فیلم تماشا می کنید، و روی مبل خود لم داده اید، و سپس ناگهان، در حالی که نفس می کشید! موج فلج کننده درد روی فک شما غلبه می کند و باعث می شود که تکان بخورید و انگشتان خود را به داخل مبل فرو کنید! آنجا بوده ام و همین کار را انجام داده ام!

دلایل زیادی برای درد دندان های مولر وجود دارند و افراد معمولاً کنجکاو هستند تا به دلایل این ناراحتی و درد غیرضروری پی ببرند! بنابراین، چرا هنگام نفس کشیدن دندان های پایین من درد می کنند؟ اجازه دهید بررسی کنیم تا ببینیم!

7 دلیل و علتی که چرا دندان های پایین من درد می کنند!

قبل از اینکه به موضوع اصلی این مقاله بپردازیم، باید چیزی را به شما یادآوری کنیم! اگر با درد طاقت فرسا در دندان های فک پایین خود روبرو هستید، بهترین گزینه تماس با دندانپزشک است! البته به این معنا نیست که شما نمی توانید آگاهی خود را در مورد علل بالقوه آن درد افزایش دهید، پس بیایید آنها را بررسی کنیم!

دندان های شما حساس هستند.

جالب اینجاست که حساسیت دندان کاملاً شایع است و معمولاً افراد بین 20 تا 40 سال را تحت تأثیر قرار می دهد. مشخصه آن درد ناگهانی و تیز است که چندین دندان یا کل فک را درگیر می کند.

ما معمولاً هنگام نوشیدن یا خوردن خوراکی ها یا نوشیدنی های خیلی داغ یا خیلی سرد مانند بستنی (یخ زدن مغز) این احساس را داریم. پس ریشه این موضوع (جنس مضاعف مورد نظر) چیست؟

ما بعد از مصرف نوشیدنی ها و خوراکی های سرد یا داغ شروع به احساس درد می کنیم زیرا مینای دندان ما فرسوده می شود و نمی تواند وظیفه اصلی خود برای محافظت از دندان های داخلی را انجام دهد. برای درک بهتر این موضوع، باید به طور خلاصه به آناتومی دندان ها بپردازیم.

دندان های ما (بیشتر) از عاج تشکیل شده اند که توسط مینای دندان محافظت می شود، دومین ماده سخت در جهان بعد از الماس! اتفاقی که می افتد این است که مینای دندان در اثر دندان قروچه، بهداشت نامناسب دهان و دندان و رژیم غذایی نامناسب از بین می رود و در نتیجه عاج نمایان می شود. آن وقت است که دردسر شروع می شود!

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
چه رنگ بریس هایی دندان ها را سفیدتر نشان می دهند؟

علت اصلی حساسیت دندان مشکلات پالپ یا عصب دندان است، و این درد اغلب یکی از آخرین علائمی است که قبل از نابود شدن عصب تجربه می کنید. مرگ اعصاب دندان می تواند در نتیجه آسیب یا پوسیدگی دندان ایجاد شود.

در این شرایط به یک درمان ریشه نیاز خواهید داشت. بهترین راه برای محافظت از مینای دندان، مسواک زدن دندان ها و مراقبت منظم از رژیم غذایی است. غذاها و نوشیدنی های بسیار شیرین و اسیدی به مینای دندان آسیب می زنند.

بنابراین فلوراید تراپی که لایه محافظ دندان را تقویت می کند نیز گزینه خوبی برای جلوگیری از این اتفاق است.

اما من حدس می زنم از زمانی که این مطلب را می خوانی، از قبل آنجا هستی. در این صورت، خمیر دندان حاوی فلوراید و نیترات پتاسیم را توصیه می کنیم. بهترین خمیر دندان برای دندان های حساس سنسوداین است که از بسیاری از دندانپزشکان چراغ سبز دریافت کرده است!

چرا دندان های پایین من درد می کنند!

چرا دندان های پایین من درد می کنند!

ممکن است بیماری لثه داشته باشید

بیماری لثه که معمولاً تحت عنوان بیماری پریودنتال شناخته می شود، می تواند بدون دلیل ظاهری به دندان های شما آسیب وارد کند. پس، بیماری پریودنتال چیست؟ همانطور که از نام آن پیدا است، این بیماری لثه ها را درگیر می کند و معمولاً قبل از آن التهاب لثه ایجاد می شود.

این بیماری یک شبه اتفاق نمی افتد. با التهاب لثه (ژنژیویت) آغاز می شود و اگر درمان نشود منجر به بروز بیماری لثه می شود. گرچه بسیار ترسناک به نظر می رسد، اما در صورت مشاهده زود هنگام علائم قابل درمان است.

همچنین، بسیار شایع است. بر اساس اعلام مراکز پیشگیری و بیماری (CDC) حدود 47 درصد از افراد بزرگسال به بیماری پریودنتال یا ژنژیویت مبتلا هستند. بنابراین، چگونه تشخیص دهید که آیا بیماری پریودنتال دارید یا خیر؟

می توانید تشخیص دهید که بیماری لثه دارید اگر بوی بد دهان و طعم بدی دارید که از بین نمی روند، لثه های شما قرمز و متورم هستند و دچارخونریزی لثه می شوید، هنگام جویدن درد احساس می کنید، دندان های شما لق شده اند و در نحوه قرار گرفتن دندان ها هنگام گاز زدن تغییراتی ایجاد شده است. چگونه آن را درمان کنیم؟ خوب، اگر در مراحل اولیه التهاب لثه هستید، باید یک رژیم بهداشتی دقیق دهان و دندان را دنبال کنید، که شامل مسواک زدن دو مرتبه در روز و نخ دندان کشیدن هر روز است.

شاید این یک عفونت سینوسی است.

آیا می دانسته اید درد و حساسیت دندان می توانند به یکی دیگر از مشکلات سلامتی غیر مرتبط با دندان اشاره داشته باشد؟ آری! این یکی از دلایلی است که دندان ها برای سلامت عمومی ما مهم هستند.

بنابراین، دندان ها اغلب ممکن است در نتیجه عفونت سینوسی آسیب ببینند یا به شما نشان دهند که مشکل جدی تری دارید.

علاوه بر دندان درد، افراد مبتلا به عفونت سینوسی یا سینوزیت اغلب با سر درد، بوی بد دهان، تب، فشاری مانند درد پشت چشم، خستگی، فشار سینوسی و بسیاری دیگر دست و پنجه نرم می کنند. همچنین ترشحات و مخاط مختلف منزجر کننده نیز جزء شایع عفونت سینوسی هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
ارتودنسی اقساطی در کرج

آیا متوجه شده اید که برخی از این علائم برای شما اتفاق می افتند؟ در این صورت، یک قرار ملاقات با دندانپزشک یا متخصص گوش و حلق و بینی (ENT) تعیین کنید. در صورت ابتلا به سینوزیت، احتمالاً داروهای ضد احتقان، داروهای آلرژی، آنتی بیوتیک یا ترکیبی از همه اینها دریافت خواهید کرد!

شاید شما TMJ دارید.

TMJ که مخفف اختلال مفصل فکی- گیجگاهی است، یکی از بسیاری از شرایط مرتبط با گروه اختلالات مختلف فکی- گیجگاهی (TMD ها) است.

این بیماری ها همگی یک ویژگی مشترک دارند و باعث ایجاد درد و اختلال در مفاصل فک می شوند و حرکت آن را محدود می کنند. مفاصل فکی- گیجگاهی (دو مورد از آنها وجود دارد) مهم هستند زیرا فک پایین را به جمجمه متصل می کنند.

از آنجا که ما در مورد درد در دندان های فک پایین صحبت می کنیم، علائم شایع TMJ شامل چه مواردی هستند؟ میتوانید حدس بزنید؟ شما درست می گویید! درد فک پایین، همچنین مجموعه ای از علائم دیگر، مانند محدودیت عملکرد جویدن و درد مزمن فک.

درمان TMJ به نوع اختلال و علت آن بستگی دارد. اگر با درد مداوم و شدید در فک خود مواجه هستید، احتمال شکستگی فک وجود دارد و در این صورت به جراحی نیاز خواهید داشت.

شاید شما TMJ دارید.

شاید شما TMJ دارید.

دندان های خود را به شدت مسواک می زنید.

قبل از اینکه این مورد را رد کنید به این علت که ممکن است خنده دار به نظر برسد، اگر بدانید چند نفر دندان های خود را به اشتباه مسواک می زنند شگفت زده خواهید شد. خوب، مهم این نیست که شما چه کار می کنید، بلکه نحوه انجام آن مهم است!

این یک تکنیک تهاجمی است، و اعمال فشار بیش از حد در حین مسواک زدن، آسیب بیشتری به دندان ها وارد می کند تا هر گونه تمیزکاری!

شاید از زمانی که می توانید آن را به خاطر بیاورید، دندان های خود را به این روش مسواک زده اید و فکر می کنید که احساس درد در طول این فرآیند طبیعی است.

خوب، اینطور نیست و می تواند منجر به فرسایش مینای دندان و حتی تحلیل لثه شود. صادقانه بگوییم، فرسایش مینای دندان دلایل زیادی دارد، از جمله مصرف منظم غذاها و نوشیدنی های حاوی اسید.

از جمله شامل مرکبات، نوشیدنی ها و سس های اسیدی، گوجه فرنگی، ترشیجات و غیره هستند. مشکل اصلی مسواک زدن تهاجمی این است که به ساختار دندان ها آسیب می رساند و آنها را در برابر پوسیدگی دندان و شرایط دیگر آسیب پذیر می کند.

در مورد تحلیل لثه، این وضعیت مشکل ساز است زیرا با تحلیل رفتن لثه ها، ریشه دندان را در معرض دید و محیط دهان قرار می دهند و در را برای عفونت ها و بیماری های لثه باز می کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
درد فک و درمان ارتودنسی

حالا بیایید بی رحمانه صادق باشیم! آسیبی که وارد می شود قابل جبران نیست، اما می توانید برای پر کردن آن ترک ها و نواحی از دندان که فرسوده شده اند، از پرکننده ها استفاده کنید.

آیا اغلب دندان های خود را روی هم فشار می دهید و می سایید؟

مسواک زدن و ساییدن و فشردن تهاجمی دندان ها (براکسیسم) دو چیز ظاهراً متفاوت هستند ولی در اصل ( ذاتاً) یکی هستند. این تفاوت وجود دارد که بیشتر افراد ناخودآگاه و در زمان خواب دندان های خود را به هم می سایند!

هر از گاهی انجام این کار، احتمالاً آسیب زیادی وارد نمی کند، اما ساییدن مداوم می تواند منجر به آسیب یا لق شدن دندان ها شود!

این مشکل می تواند ریشه در نحوه برخورد و تناسب دندان های شما داشته باشد، بنابراین بهتر است با دندانپزشک تماس بگیرید تا آنها بتوانند تشخیص دهند که آیا دندان های شما به درستی روی هم قرار می گیرند یا خیر!

شاید شما حفره یا دندان ترک خورده دارید.

پوسیدگی دندان شایع ترین عامل درد دندان است. حفره ها اساساً نواحی پوسیده دندان هستند و شبیه دهانه های کوچک هستند، از این رو به آن حفره می گویند.

اتفاقی که می افتد این است که لایه بیرونی دندان آسیب می بیند، قسمت داخلی دندان در معرض دید و محیط دهان قرار می گیرد و امکان ورود باکتری ها فراهم می شود و آنجا “پارتی” برگزار کنند! هر چه حفره ها را بیشتر نادیده بگیرید، شانس ترمیم آن دندان کمتر می شود!

حفره ها در مراحل اولیه آسیب نمی بینند، اما با پیشرفت مسئله، درد ناگهانی و بدون علت ظاهری را احساس خواهید کرد. چرا؟ خب، پوسیدگی به ناحیه نزدیک عصب رسیده و باعث درد شما شده است.

از سوی دیگر، ممکن است دندان ترک خورده داشته باشید یا اخیراً به فک پایین خود آسیب یا ضربه وارد کرده باشید! شاید شما یک آبنبات سفت خورده اید یا با کسی درگیر شده اید؟

بسته به نوع آسیب، مشکلات جویدن و غذا خوردن همراه با درد را تجربه خواهید کرد. بهترین گزینه این است که در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید تا آنها بتوانند تشخیص دهند که آیا یک مشکل اساسی وجود دارد یا اینکه آسیب به آن اندازه که به نظر می رسد بی گناه نیست!

شاید شما حفره یا دندان ترک خورده دارید.

شاید شما حفره یا دندان ترک خورده دارید.

نتیجه گیری

دندان های فک پایین به دلایل مختلفی ممکن است آسیب ببینند که در بالا به آنها اشاره کردیم. اما «تکرار مادر یادگیری است»، پس بیایید دندان قروچه های هنگام خواب، حفره ها، دندان های ترک خورده، التهاب و بیماری لثه، حساسیت دندان ها، TMJ، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن تهاجمی، عفونت سینوسی و فرایندهای دندانپزشکی را مرور کنیم!

چگونه درد دندان را مدیریت می کنید؟ آیا راه حل مخفی برای به اشتراک گذاشتن دارید؟ اگر نظری دارید، خجالت نکشید و بپرسید!

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *